Hogere effectiviteit – in tijden van corona
Tijdens lockdowns vanwege de coronapandemie heeft het verlenen van hulp in de vorm van contant geld een vlucht genomen. Het uitdelen van goederen was lastig, maar geld of waardebonnen konden relatief snel en tegen lage kosten uitgedeeld worden. ZOA kon hierdoor snel blijven reageren op rampen en conflicten. Sinds kort deelt ZOA ook in Oekraïne cash cards uit. ZOA heeft daarnast cash projecten in Afghanistan, Burundi, Colombia, Ethiopië, Irak, Nigeria, Zuid-Sudan, Sudan, Syrië, Uganda en Jemen. 10 procent van al het geld dat ZOA besteedt,wordt momenteel geinvesteerd in cash projecten.
Uiteraard is er vaak meer nodig dan alleen financiële middelen om als huishouden uit extreem kwetsbare omstandigheden te komen. Daarom worden de meeste cash projecten uitgevoerd in combinatie met andere activiteiten zoals trainingen, traumaverwerking of het slaan van waterputten. Deze combinatie zorgt ervoor dat elk uniek huishouden nog beter wordt bijgestaan op de weg naar de opbouw van een nieuw bestaan.
Evaluatie
ZOA heeft veel onderzoek gedaan naar de risico’s op het gebied van geld- en waardebonnendistributie. "We waren bang dat geld voor verkeerde doeleinden gebruikt zou worden, bijvoorbeeld alcohol", vertelt Henry. "Of dat cash uitdelen gevoelig zou zijn voor fraude en corruptie. Dit blijkt in bijna alle gevallen niet zo te zijn. De doelgroep die wij willen bereiken besteedt, net zoals jij en ik zouden doen in zo’n situatie, het geld eerst aan de allereerste levensbehoeften – eten, water, onderdak, gezondheidszorg, onderwijs."
Ook Matilda ziet in Colombia weinig misbruik van het systeem. Ontvangers krijgen bij registratie allemaal een persoonlijke PIN code, die ze moeten invoeren bij het gebruik van hun pas. Via de software die ZOA gebruikt, is precies te zien wat er wordt aangeschaft. "Dit gaat eigenlijk altijd goed", zegt Matilda. "Het geld is alleen te besteden bij lokale ondernemers in een bepaald gebied, die bij ons zijn aangesloten."
Henry Bos, Cash Specialist bij ZOA:
Distributie van geld en waardebonnen is een van de meest effectieve middelen om onze doelgroep zo goed mogelijk te ondersteunen, echt!