Uit dit onderzoek bleek dat de mensen uit de eerste groep geneigd waren meer geld te doneren dan mensen uit de tweede groep. Het voelt dichterbij als er minder mensen lijden, zo verklaren psychologen deze uitkomst. We kunnen ons beter inleven in één persoon en we hebben meer het gevoel hierin iets te kunnen betekenen.
Vorig jaar ben ik voor een reportage van Oplichters aangepakt naar Colombia geweest. Wij hebben daar acht dagen rondgereisd om een item te maken over een extreem gevaarlijke drug, genaamd Scopolamine. We spraken één dealer die het spul zelf fabriceerde en een paar mogelijke gebruikers.
Het werd een indrukwekkende reportage. Ik heb achteraf pas gehoord dat er in Colombia 4,8 miljoen mensen op de vlucht zijn in eigen land. Ondanks dat ik mij verdiep in de landen waar wij heengaan, is mij dit ontgaan. Had ik dit moeten weten? Het zijn immers onbevattelijke getallen. Het antwoord op de vraag weet ik niet zo goed. Is het mijn schuld dat ik niet op de hoogte was, of is er niet genoeg media-aandacht voor? Wat bepaalt eigenlijk of iets ‘nieuwswaardig’ is?