Tienduizend redenen...

Wanneer je de verhalen hoort uit bijvoorbeeld de landen waar ZOA werkt, weet je dat je dankbaar moet zijn. Maar soms is het lastig om dat ook zo te voelen. Dankbaar leven is niet alleen iets van christenen; het wordt ook in de psychologie steeds meer omarmd als iets waardoor je je beter gaat voelen. Maar hoe doe je dat, dankbaar leven? 

Dat kun je volgens Lilian eenvoudig trainen door een dankbaarheidsdagboek bij te houden. ‘Ga er elke dag even voor zitten om bewust op te schrijven waar je die dag dankbaar voor was. Ben je geen schrijver, doe het dan in je avondgebed, dat werkt net zo goed. Belangrijk is dat het elke dag gebeurt, zodat het een gewoonte wordt. Afhankelijk van de aard van je klachten, ga je tussen de 18 en 254 dagen positief effect merken, blijkt uit onderzoek.’

Betere relaties

Dat effect is goed voor jezelf en voor anderen. Voorwaarde is dat je natuurlijk wel écht dankbaar moet voelen voor de dingen die je krijgt. Als je het diep in je hart de normaalste zaak van de wereld vindt dat je man elke week de container aan de weg zet, zul je daarover geen dankbaarheid ervaren. Maar ervaar je dat wel en uit je het ook, dan werkt het als een trein.
Lilian: ‘Het versterkt romantische relaties enorm. Als partners zich gewaardeerd voelen, durven ze ook hun zorgen te uiten en dat werkt. Dat geldt ook in andere relaties. Als iemand iets aardigs voor je doet en jij voelt je dankbaar, dan roept dat het onderhuidse gevoel in je op dat de ander op een positieve manier bij je ‘in het krijt staat’. Daardoor krijg je eerder de neiging zelf iets voor een ander te doen. Dankbare mensen zijn zo een aanwinst voor de hele samenleving.’

Verplicht dankbaar zijn

Soms hebben christenen moeite met het voelen en uiten van dankbaarheid. Omdat ze vanuit hun opvoeding dankbaar móésten zijn. Dat werkt niet. ‘Als je dwang ervaart, leer je geen dankbaarheid voelen. Om een mop die je niet leuk vindt, lach je misschien wel, maar als een boer met kiespijn. Dus als iemand zegt dat je dankbaar moet zijn, terwijl je dat niet bent, dan blokkeer je. Het is beter te vertellen waarom de christelijke dankbaarheid je zoveel brengt en benoemen dat de andere kant er ook is. Als een geliefd iemand overlijdt, kun je dankbaar zijn dat hij of zij niet meer hoeft te lijden, maar je bent ook gewoon verdrietig. Dat moet benoemd worden, anders doe je het af met een dooddoener.’

Het ideale bedankje…

… bestaat volgens Lilian niet, maar als je je aan deze vier richtlijnen houdt, kom je aardig in de buurt.
1. Je bedankt concreet voor wat je hebt gekregen (tijd, geld, inzet).
2. Je benoemt de ‘kosten’ van de ander.
3. Je benoemt je eigen voordeel of zegt wat je gaat doen met wat je hebt gekregen.
4. Je noemt een positieve eigenschap van de ander.
‘Bedankt dat je de tijd hebt vrij gemaakt om voor mij naar de supermarkt te gaan. Zonder jouw hulp had ik niet kunnen koken. Dat was erg zorgzaam van je.

Dankbaarheid

Lilian Jans-Beken promoveert eind dit jaar op het onderwerp dankbaarheid. Haar proefschrift heeft als titel ‘Appreciating gratitude’. Kijk ook eens op haar Facebookpagina, waar ze elke dag berichten plaatst over geluk in het algemeen en dankbaarheid in het bijzonder.